En Begynnelse

En Begynnelse
BOKEH#024
ISBN 978-952-7501-11-5
2023

Teksti J. O. Mallander
Graafinen suunnittelu Aleksi Salokannel / Sisin

Nidottu vihko, 40 s.
Paperit Gmund Original Vergé 100 g/m2, Fabriano Tiziano 160 g/m2
Painanut ja sitonut Bokeh, Helsinki

80 x 78 x 4 mm

Editio 200 kpl

J. O. Mallanderin En Begynnelse sisältää alun perin vuonna 1978 julkaistun satiirisen, filosofisen tekstin, jossa inhimillinen maailmankaikkeus luodaan, käänteisessä järjestyksessä tosin.

Tekijä itse on sitä mieltä, että tekstiä on mahdotonta kääntää millekään kielelle, joten se julkaistaan jälleen alkukielellä ruotsiksi. Käännösvaikeudet liittyvät etenkin ilmaisujen fatta beslut ja fattades päällekkäisyyksiin, ja juuri ne antavat tekstille hämmentävän ajatusleikin muodon. Vuoden 1978 jälkeen Mallander on lausunut tekstinsä kahdesti yleisön edessä.

Uudelleenjulkaisussa nimen En Begynnelse, “Eräs alku”, saanut teksti suhtautuu runouteen ja yleensä kirjallisuuteen monimutkaisesti. Vuonna 1978 sen otsikkona oli “Diktsamling 1978”, vaikka tekstejä on otsikon alla vain yksi. Mallander kirjoittaakin käsillä olevan julkaisun esipuheessa tahtoneensa 1970-luvulla esiintyä runoilijan “roolissa”, vaikka oli jotakin muuta. Käsitetaide vasta haki muotoaan kuvataiteilijan liikkuma-alueena.

Vihkoksi sidotun pienen kirjan on suunnitellut Aleksi Salokannel ja painanut Bokeh. Editio on 200 kappaletta.


Jan Olof Mallander (s. 1944 Helsinki) aloitti uransa taiteilijana ja taidekriitikkona vuonna 1968. Hänen vuosina 1968–1970 vetämänsä taidelehti Iiris esitteli suomalaiselle yleisölle uusinta kansainvälistä avantgardea. Mallander oli myös vuosina 1967–1971 toimineen underground-ryhmä Spermin perustajajäsen. Sen jälkeen Mallander oli kantavana voimana taiteilijaryhmä Elonkorjaajissa ja Cheap Thrills / Halvat Huvit -galleriassa (1971–1977), jossa nähtiin nuorten kotimaisten taiteilijoiden näyttelyiden lisäksi myös kansainvälistä avantgardea. Taiteilijana, taidekriitikkona ja galleristina Mallander avasi Suomessa 1960-luvun lopulla ja 1970-luvulla tietä kuvataiteen uusille suuntauksille, kuten käsitetaiteelle, minimalismille ja videotaiteelle. Hänellä oli kansainväliset yhteydet Fluxus-taiteilijoihin, joista hän tapasi useaan otteeseen muiden muassa Nam June Paikin (1932–2006) ja Dick Higginsin (1938–1998). Mallanderin äänitaideteos Extended Play (1968) on kotimaisen käsitetaiteen klassikko. Hän on työskennellyt myös visuaalisen runouden parissa 1960-luvun lopulta lähtien. Mallanderin 1980-luvun tuotannon merkkipaaluja ovat hiilipiirrossarja WANG ja tiiliveistossarja Kohti puhdasta maata, joiden molempien lähtökohta on buddhalaisuudessa.

Liity postituslistalle