Samurai X4.0 Quintuple Exposures

Samurai X4.0 Quintuple Exposures
BOKEH#005
2020

Kuvat, teksti, graafinen suunnittelu ja sidonta Antti Nylén

Lankasidottu vihko, 28 + 8 s.
Sisus kuultopaperi 100 g/m2, Svenskt Arkiv 80 g/m2, Fabriano Accademia 120 g/m2
Kannet kluuttia
Hopeagelatiinivedos 53 x 40 mm
Negatiiviruutu 17 x 28 mm
280 x 200 x 3 mm

Editio 20 kpl

”Yashica Samurai -kameroita valmistettiin 1980-luvun lopussa neljää eri mallia, joista Samurai X4.0 oli hieman ’edistyneempi’ kuin alkuperäinen X3.0. Kaikki Samurait olivat videokameran muotoisia ja näköisiä, mutta toimivat kuin täysautomaattiset pokkarit. Tämän lisäksi ne olivat aitoja SLR-peilikameroita, eli etsimestä näki linssin läpi täsmälleen sen mitä filmille valottui.

”Negatiivikoko on aikakaudelle harvinaisesti puolikino, eli 36 ruudun filmille pystyy kuvaamaan 72 kuvaa. Filmi kulkee kamerassa pystysuunnassa, joten kehitetty negatiivi näyttää 35 mm:n elokuvafilmiltä. Samurait ovat valokuvaustekniikan lähihistorian kuriositeetteja, teknisesti kunnianhimoisia kameroita, jotka eivät kuitenkaan saavuttaneet sanottavaa menestystä.

”Samurai X4.0:ssa on merkillinen päällekkäisvalotusohjelma ’Quintuple Exposure’, jossa kamera valottaa saman ruudun viidesti ja laukaisee salaman viimeisellä kerralla. Ideana on, että nopeasti liikkuvien kohteiden liikeradan saa näkyviin. Mutta jos liikuttaa kameraa sen sijaan, että kohde liikkuisi, voi tulos olla yhtä mielenkiintoinen. Näin olen tehnyt tämän julkaisun kuvissa.

”Liitteenä julkaisussa on yksi esittävä esimerkkiruutu, hopeagelatiinivedos, joka korvaa alkuperäisessä ohjekirjassa olleen, niin ikään kissa-aiheisen kuvan. Lisäksi teos sisältää yhden sattumanvaraisen alkuperäisruudun samoista negatiiveista, joista kuvat on vedostettu.

Samurai X4.0 Quintuple Exposures -taiteilijakirjan aiheena on metsä (Helsingin Keskuspuisto) pimeimpään vuodenaikaan. Kuvat on ensin vedostettu optis-kemiallisesti pimiössä ja sitten jäljennetty mustavalkoisella valokopiokoneella edelleen muokaten.

”Kirjan kuvat eivät ole symbolisia. Ne pyrkivät äärimmäiseen realismiin, esittämään Etelä-Suomen talven sellaisena kuin se ilmeisesti nykyään on, loka–helmikuisen luonnon. Mitään erityisen ’kokeellista’ ei kuvissa myöskään ole. Kuva-aines on Yashica Samurai X4.0:n tekniikan tuottamaa, joskin tietysti välissä on kaksi vedostuskertaa, ensin suurennuskoneella ja valokuvauskemioilla, sitten kopiokoneen lasertekniikalla toteutettuna.”

Antti Nylén

Osta taiteilijakirja Bokeh-kaupasta.